Effektiv löpteknik

Spring snabbare, orka längre, minskad skaderisk. 3,5 timmar filmade lektioner, + 6 ljudlektioner (2,5 timme) + 25 styrke- & rörlighetsövningar.

Kursen: "Effektiv löpteknik"

3,5 timmar filmade lektioner — 6 ljudlektioner (totalt ca 2,5 tim) — 25 övningar för styrka/rörlighet. — 7 artiklar om olika löparskador

Lär dig använda kroppen på ett bättre sätt för att springa mer energieffektivt. Den här kursen innehåller ca 3,5 timme nyinspelad, filmat material om löpteknik i både teori och praktik. Du får lära dig de smartaste teknikövningarna rent praktiskt men du får även svar på varför du ska göra alla justeringar. Dessutom ingår sex ljudlektioner (ca 2,5 timmar) som du har med dig på dina löprundor för att känna på det du lärt dig samt filmer på mina 25 favoritövningar för löpspecifik styrka, spänst och rörlighet. 

Så här är upplägget
Hela kursplanen längre ner

Så funkar löpsteget 
Kursen är uppdelad i olika kapitel. Varje kapitel innehåller några korta filmlektioner, ofta bara 3-5 minuter styck. Du får veta hur själva löpsteget funkar. Vad skapar kraft, vad bromsar upp. Vad gör det skonsamt, vad ökar risk för skador. Vad är bra för lägre farter, vad måste till för att springa snabbt.

Fakta, på riktigt 
Så kallade "sanningar" om hur man ska springa effektivt avlivas och/eller nyanseras. Nej, man behöver inte ta 180 steg/minut, landa på framfoten, ha en spänning i bålen eller ha 90 graders vinkel i armbågen. Och det är i regel uselt att försöka hålla in armbågar, lyfta på bröstet eller på annat sätt försöka styra kroppen.

Tydligt och konkret
Du får självklart praktiska och konkreta råd för att ändra din löpteknik. Det ska inte känns spänt eller tillgjort. Många övningar bygger på avslappningar, att låta kroppen röra sig som den är konstruerad att göra, inte med någon framtvingad stil som mest känns jobbig. Hela tiden med insikten att alla löpare är olika. En del är jättesnabba, andra tar det lugnare. En del lutar nästan bakåt medan andra hänger framåt med rumpan putande bakåt. Därför nämns hela tiden saker i stil med: "För er som hade svårt med den här övningen, funkar det i regel bättre om ni gör så här".

Med tränaren i öronen
Förutom ca 3,5 timmar filmat material får du 6 ljudlektioner, totalt ca 2,5 timme. Efter några filmlektioner knyter du på dig löparskorna, stoppar i hörlurarna och ger dig iväg med din tränare i öronen. Vi kanske provar att justera handens rörelse. Sedan provar vi att ha blicken på olika ställen för att känna hur det påverkar fötterna. Och sedan vad som händer om man kombinerar hand- och blickflyttandet. Så håller vi på så. Små justeringar då du känner efter vad som händer på olika ställen i kroppen. Om det känns lättare eller tyngre. Om det går fortare eller långsammare.

Du ska bara göra en sak! 
Alla justeringar ska bli en enda sak. En enda rörelse. Det är dömt att misslyckas att försöka tänka på hundra saker samtidigt medan man springer. Målet med den här kursen är att sätta ihop koreografin till en "dans". När man har satt ett danssteg känns det som en sammanhängande rörelse med flyt och harmoni. Precis så ska löpning kännas. Flyt, harmoni och nästan som om du åker iväg av dig själv i en liten dans.

För vem? 
Ren nybörjare eller väldigt duktig och erfaren löpare spelar ingen roll. Jag använder liknande pedagogiskt upplägg både för de i landslaget och för de som just börjat springa runt kvarteret. Du får givetvis lära dig att anpassa tekniken efter hur snabbt du springer.

Omfattning: 
— Ca 3,5 timmar filmade lektioner
— 6 ljudlektioner (totalt ca 2,5 tim).
— Filmer med mina 25 favoritövningar för löpspecifik styrka, spänst och rörlighet.
— 7 artiklar med övningar om olika typer av löparskador

Pris: 1 990 kr för att ha tillgång i kursen i ett år från köptillfället (typ som ett par löparskor - utan kolfiberplatta 😃).

Kursplan

”Förbättrade min tid med 20 sek per kilometer utan att höja pulsen när jag testade min nya teknik igår på milen! Helt galet. Stort tack!”
Mail från löpare efter första passet efter en privatkurs (fler citat från löpare som anlitat Fredrik)

Fredrik Zillén

Löpteknikspecialist
Läs mer om Fredrik här
Läs vad folk tycker om kurser med Fredrik

Mer från mig:


Löpstegsanalyser med 3D-kameror

Med två 3D-kameror och mjukvaran MotionMetrix får exakta siffror på hur du rör dig, hur krafter påverkar dina knän och höfter och hur mycket energi du kostar per meter du springer. Självklart får du hjälp att både tolka resultatet och att bli en mer effektiv löpare för just dina behov samtidigt som du får hjälp att minska skaderisker.
LÄS MER HÄR

Kursen Backe & Trail

Backar – uppför, nerför, små, stora, extremt branta och mindre branta. Smarta knep för partier med stenar, rötter, stockar, över diken och andra knöligheter. Självklart får alla individuell feed back på hur just de kan bli mer energieffektiva helt oavsett terräng.
LÄS MER HÄR

Föreläsningar och workshops 

"Få människor är så pålästa och inspirerande som Fredrik Zillén. Bästa föreläsaren, alla kategorier.” 
Föreläsningsdeltagare

LÄS MER HÄR